TAFSIR AL MUNIR Jilid 9 (Quran) Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili

 

TAFSIR AL MUNIR Jilid 9 (Quran) Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili

TAFSIR AL MUNIR Jilid 9 (Quran)

Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili


وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا</p>

Dan mohonlah ampunan Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun.

Maksudnya ialah:</strong> Masing-masing di antara kamu hendaklah memohon ampunan daripada Tuhannya, kerana Tuhan itu adalah maha mengampuni dosa-dosa yang dilakukan oleh hamba-hamba-Nya.


Maksud ayat di atas adalah supaya setiap orang memohon ampunan daripada Tuhannya kerana Dia Maha Pengampun dosa yang dilakukan oleh hamba-hamba-Nya.



وَتَصْطَفَىٰ


Maksudnya: dan dipilih. 


Ayat ini menjelaskan tentang kedudukan Nabi Muhammad s.a.w di antara Nabi-nabi sebelumnya sebagai yang terbaik. Ini menunjukkan keutamaan dan kemuliaan yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w yang dipilih Allah s.w.t untuk menyampaikan risalahnya.


Selain itu, ayat ini juga menunjukkan bahawa Nabi-nabi sebelum Nabi Muhammad s.a.w sebenarnya telah dipilih oleh Allah s.w.t untuk menyampaikan risalah-risalah yang mereka bawakan. Ini menunjukkan kemuliaan yang dimiliki oleh mereka semua yang telah dipilih oleh Allah s.w.t. 




وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا ۚ مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَٰكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚ وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ


Maksudnya: Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad) Ruh Kami yang berasal dari keputusan Kami. Engkau (tidak) mengetahui tentang Kitab itu dan tidak (pula) tentang iman, tetapi Kami jadikan (Kitab itu) sebagai suatu cahaya yang Kami petunjukkan dengannya kepada siapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau benar-benar menunjuki (manusia) kepada jalan yang lurus,


Ayat ini menunjukkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w dipilih oleh Allah s.w.t untuk menerima wahyu sebagai panduan dan untuk menunjukkan jalan yang lurus kepada manusia. Ini menunjukkan bahawa bagi Nabi Muhammad s.a.w, tugas yang diberikan oleh Allah s.w.t adalah untuk menyampaikan risalah kebenaran dan untuk mengajak manusia ke jalan yang lurus. 


Ayat ini juga menegaskan bahawa risalah yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w adalah risalah yang diwahyukan oleh Allah s.w.t.  Hal ini menegaskan bahwa risalah yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w adalah risalah yang benar dan tepat. 



وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ


Maksudnya:


Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, saling bersaudara antara satu sama lain. Mereka bersabda dengan yang ma'ruf, dan melarang dari yang mungkar, menegakkan solat, menunaikan zakat, dan taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itulah orang-orang yang akan diberi rahmat oleh Allah. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Bijaksana.


Categories:

Religion - Islam

Publisher:

Gema Insani

Language:

indonesian

Pages:

615

ISBN 10:

6022501032

ISBN 13:

9786022501039

File:

PDF, 53.03 MB

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "TAFSIR AL MUNIR Jilid 9 (Quran) Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili"

Posting Komentar