TAFSIR AL MUNIR Jilid 5 (Quran) Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili

 

TAFSIR AL MUNIR Jilid 5 (Quran) Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili

TAFSIR AL MUNIR Jilid 5 (Quran)

Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili


أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَبَنِينَ


Maksudnya: Adakah mereka menyangka bahawa kami membantu mereka dengan harta dan anak-anak yang kami berikan itu?


Ayat ini menjelaskan bahawa harta dan anak adalah antara nikmat yang diberikan oleh Allah kepada orang yang beriman dan bertaqwa kepada-Nya. Allah juga menegaskan bahawa orang yang beriman tidak boleh berbangga dengan harta dan anak yang dimilikinya kerana ia adalah nikmat yang diberikan oleh Allah. Mereka harus bersyukur kepada Allah atas pemberian-pemberian yang diperolehinya. Ini adalah bagi mengingatkan mereka bahawa harta dan anak-anak yang dimilikinya adalah pemberian Allah dan mereka harus bertaqwa kepada Allah dan bersyukur atas nikmat-nikmat yang diberikan oleh-Nya.


وَقَالُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ مَلَكٌ ۖ قُلْ إِنَّمَا اللَّهُ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ ۖ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ ۖ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ۚ وَاللَّهُ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ ۗ


Maksudnya: Mereka berkata: "Mengapa tidak diutus kepadanya seorang Malaikat?". Katakanlah: "Tuhan hanya memerintahkan berbuat adil, berbuat kebaikan dan berbuat kebajikan pada saudara sekandung, serta melarang daripada berbuat kejahatan dan perbuatan yang mungkar. Dan Tuhan-lah yang melakukan perkara-perkara itu".


Ayat ini menunjukkan bahawa Allah mewajibkan keadilan, kebaikan, kebajikan, dan larangan daripada berbuat dosa dan maksiat. Ini adalah tuntutan agama yang wajib ditaati oleh setiap orang. Sesiapa yang ingkar akan dikenakan hukuman di akhirat. Keadilan, kebaikan dan kebajikan adalah asas utama untuk menjamin keharmonian di dalam masyarakat. Oleh itu, setiap orang Islam wajib mengamalkan ajaran agama ini dan melaksanakannya sebaik mungkin.


Ayat 182 Al-Baqarah :

وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ 

وَجَاءَ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا مُرَدَّ لَهُ ۖ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ


Dan apabila seseorang berpaling, maka dia berusaha (keras) (untuk menghindari perintah Allah). Dan apabila telah datang perintah Allah, maka tidak ada yang dapat menolaknya dan walaupun para kafir benci dengannya.


Categories:

Religion - Islam

Publisher:

Gema Insani

Language:

indonesian

Pages:

601

ISBN 10:

6022500990

ISBN 13:

9786022500995

File:

PDF, 56.45 MB

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "TAFSIR AL MUNIR Jilid 5 (Quran) Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili"

Posting Komentar