TAFSIR AL MUNIR Jilid 3 (Quran) Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili

 

TAFSIR AL MUNIR Jilid 3 (Quran) Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili

TAFSIR AL MUNIR Jilid 3 (Quran)

Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili


Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam semoga dilimpahkan kepada junjungan kita Nabi Muhammad SAW, beserta keluarga, sahabat dan semua orang yang mengikutinya.


Ayat ini merujuk kepada peristiwa di mana Nabi Ibrahim AS, dalam usahanya untuk membuktikan kebenaran ajaran tauhid yang dibawanya, dituntut oleh bangsanya untuk membakar dirinya sendiri. Ketika Nabi Ibrahim AS sudah bersiap untuk melakukan tugasnya, Allah SWT telah menurunkan seekor ayam yang dibakar sebagai gantinya.


Maksud ayat ini adalah untuk menunjukkan bahawa Allah SWT mengetahui apa yang disembunyikan dalam hati Nabi Ibrahim AS, dan bahawa Allah SWT juga mengetahui bahawa Nabi Ibrahim AS tidak akan menyalahi perintah-Nya. Sebaliknya, Allah SWT menghormati usaha Nabi Ibrahim AS untuk melakukan yang terbaik dalam usahanya untuk menyebarkan ajaran tauhid. Oleh itu, Allah SWT menguji keimanan Nabi Ibrahim AS dengan menggantikan diri-Nya dengan seekor ayam.


Ayat ini juga mengingatkan kita bahawa Allah SWT selalu mengetahui apa yang berada di dalam hati kita. Kita tidak boleh berpura-pura menjadi seorang yang beriman, kerana Allah SWT tahu segalanya. Oleh itu, kita harus selalu berusaha untuk mengikuti perintah-Nya dengan tulus dan jujur, dan tidak berusaha untuk menipu-Nya.


Kedua, ia diturunkan untuk menjelaskan bahwa Allah berkehendak untuk menyelesaikan permasalahan yang sedang terjadi. Kata-kata "untuk menyelesaikan masalah" di sini maksudnya adalah untuk menyelesaikan masalah yang berhubungan dengan pembelaan dan perlindungan yang diberikan kepada orang-orang yang telah diperintahkan. Kata-kata ini juga merujuk pada maksud bahwa Allah berkehendak untuk menyelesaikan masalah yang terjadi antara orang-orang yang telah berselisih pendapat. Ini berarti bahwa Allah berkehendak untuk memperbaiki hubungan antara orang-orang yang telah berselisih pendapat dan menghalangi mereka dari berkelahi. Hal ini menunjukkan bahwa Allah telah mengangkat kedudukan orang-orang yang telah diperintahkan dan telah mengambil tindakan untuk menyelesaikan masalah yang sedang terjadi di antara mereka.


Categories:

Religion - Islam

Publisher:

Gema Insani

Language:

indonesian

Pages:

630

ISBN 10:

6022500974

ISBN 13:

9786022500971

File:

PDF, 53.03 MB

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "TAFSIR AL MUNIR Jilid 3 (Quran) Pro. Dr. Wahbah az-Zuhaili"

Posting Komentar