KITAB AL UMM 8 (FIQH FIKIH FIQIH) Imam Syafi’i

KITAB AL UMM 8 (FIQH FIKIH FIQIH)

Imam Syafi’i

KITAB AL UMM 8 (FIQH FIKIH FIQIH) Imam Syafi’i


Kitab Al Umm ialah kitab fiqh Imam Syafi'i. Ia merupakan kitab yang terkemuka dan popular di kalangan ahli fiqh. Kitab ini berfokus kepada masalah-masalah hukum Islam dan memberikan pendapat-pendapat yang diketengahkan oleh Imam Syafi'i mengenai berbagai isu yang berkaitan dengan hukum Islam. Kitab ini juga memaparkan banyak contoh yang boleh dijadikan rujukan oleh ahli fiqh. Jilid 8 Kitab Al Umm berkisar tentang masalah-masalah berkaitan dengan wakaf, had, hak milik, dan banyak lagi.


Kitab al-Umm adalah buku klasik karya Imam Syafi’i yang mengandungi banyak hujah dan pendapat untuk menyelesaikan masalah fiqh.  Buku ini telah dicetak berulang kali sejak abad ke-9, dan masih digunakan oleh para pengamal hukum Syafi’i di seluruh dunia. Kitab ini membincangkan berbagai masalah fiqh seperti zakat, haji, sumpah, hukuman, perdagangan, undang-undang jenayah, dan lain-lain. Ia juga menyediakan panduan untuk beragama secara benar dan berlaku adil. Selain itu, Kitab al-Umm juga menyebut beberapa kontroversi dalam mazhab Syafi’i, serta panduan untuk menyelesaikannya. Kitab ini juga menyebut pendapat dan hujah Imam Syafi’i mengenai berbagai kontroversi dalam mazhab Syafi’i.


Kitab Al Umm adalah sebuah kitab yang mengandungi kumpulan hukum fiqh (hukum Islam) yang ditulis oleh Imam Syafi'i. Kitab ini diterbitkan untuk kali pertama pada tahun 875 Masehi dan berisi beberapa perbincangan mengenai fiqh, termasuk hukum-hukum ibadat, hukum waris dan hukum-hukum harta. Kitab ini diterbitkan dalam 8 jilid yang berbeda. Jilid 8 terdiri daripada bab-bab yang berfokus kepada hukum-hukum yang berkaitan dengan had, harta, persaudaraan, keluarga, dan lain-lain. Ia juga merangkumi bab-bab tentang hukum-hukum yang berkaitan dengan kesalahan jenayah, perintah Allah, dan hukum-hukum usul fiqh. Jilid 8 juga membahas tentang mencari nafkah, mengurus harta, dan beberapa syarat-syarat yang terkandung dalam hukum-hukum yang berkenaan.


Categories:

Religion - Islam

Publisher:

Pustaka Azzam

Language:

indonesian

Pages:

813

File:

PDF, 37.77 MB



Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "KITAB AL UMM 8 (FIQH FIKIH FIQIH) Imam Syafi’i"

Posting Komentar